Strenger diertransport komt, wat betekent dit voor u?

27 mei 2021 blog image

Het dierentransport gaat vanaf 2023 flink veranderen. Maar wat zijn de plannen tot nu toe en hoe zal de toekomst er uit gaan zien? We vertellen u er alles over in deze blog!

Het is geen vraag meer of de Europese regels voor diertransport gaan veranderen. In 2023 wil de Europese Commissie de Transportverordening die het vervoer van dieren regelt aanpakken. Vrijwel iedereen, van links tot rechts en van Oost- tot West-Europa wil striktere regels of op zijn minst een betere uitvoering van én communicatie over die regels. Eén van de problemen is dat de bestaande regels in verschillende Europese landen nogal anders worden geïnterpreteerd en gehandhaafd. Dit heeft alles te maken met een veranderend beeld over de veehouderij en hoe we met dieren omgaan. Naast veetransport wordt er in de EU ook druk gedebatteerd over kooihuisvesting en de manier waarop het 'slachtsysteem' in Europa is ingericht. Maar wat zijn die nieuwe plannen precies?

Loyaal en lokaal

Dit plan is gebaseerd op een regionale korte kalverketen. Kalverhouders en melkveehouders in de regio gaan met elkaar samenwerken en er wordt geen gebruik meer gemaakt van verzamelstations. De maximale transportafstand van melkveehouderij naar de kalverhouder wordt 100 kilometer. Kalverhouders moeten zich in dit idee meer over Nederland verspreiden en import is alleen mogelijk uit buurlanden, in de grensstreken. 

Maximaal integraal

Met het ‘Maximaal integraal’ plan blijven kalveren minimaal drie maanden op een melkveebedrijf. Melkveehouders kunnen er voor kiezen om samen te gaan werken. Een voorbeeld van een samenwerking is een fokstier wordt gekozen en waarbij de melkveehouder een hogere beloning krijgt als hij een gezond kalf aflevert.

Thuis en tevreden

Op een ‘Thuis en tevreden boerderij  blijven kalveren hun hele leven op een melkveehouderij. De bestaande kalvermesterijen verdwijnen in dit plan, net als de verzamelcentra en de langeafstandstransporten. De melkveehouder wordt volledig verantwoordelijk voor de diergezondheid en het dierenwelzijn. Uitloop en weidegang zijn opties in dit systeem.

 

Deze plannen moeten zich volgens de landbouwminister in de praktijk bewijzen op duurzaamheid, schaalbaarheid en verdienvermogen. Helaas is juist dat laatste is niet onderzocht in de studie. De Noordwest-Europese landen, waaronder ook zeker ons eigen kikkerlandje, lopen voor op het gebied van dierentransport. We hebben de modernste en best uitgeruste transportmiddelen. Helaas gaat dat er in Oost en soms ook Zuid-Europa heel anders aan toe. De landen die het erg goed doen zijn landen zoals Duitsland, Zweden en Nederland. Toch zijn deze landen de grootste voorstanders voor striktere wetgeving. Is het straks nog wel mogelijk om vee van Nederland naar Spanje te brengen en van Denemarken naar Roemenië? Want de meeste discussie ontstaan over langeafstandstransporten. Vooral de transporten naar buiten Europa en het transport van dieren over zee.

De Europese Commissie is nog druk aan het overleggen. We vinden het bij Fouragehandel Bus belangrijk om op de hoogte te blijven met de nieuwe ontwikkeling binnen de sector. Daarom vindt u elke week een nieuwe actuele blog waar we zaken bespreken over vee, boer en veranderingen binnen de sector. Ook hebben we elke week weer nieuwe veilingen op onze website. Zo kunnen we u elke week weer éxtra voordelig het beste strooisel en voer aanbieden!